Wednesday, September 12, 2012

Apa nak Jadi-Jadian PRU13?


Teori dan perjanjian RAHMAN sudah berakhir ?
Pautan dari Shuhaimi Al-Maniri dan 0lahan 0leh Tuan Syed Suhaimi Al-Mahdini

Apakah ia nya hanya te0ri ataupun perjanjian dalam mesyuarat sulit tertutup "Melayu" bersama kehadiran Mat Kilau dan para Waliyullah di Negeri Pahang pada tahun 1969 dahulu? Siapa kah bersama Dat0' Bahaman ketika 1970-71 pula...? T0kku Pal0h, Panglima Hitam, T0k Gajah, Hang Tuah, Tuan Syed Abdullah, Dat0' Bahaman, Megat Segama dll. Ramai pemerhati p0litik di Malaysia sebelum ini sukar mempercayai berhubung dengan 1satu te0ri, iaitu te0ri RAHMAN yang dikaitkan dengan siapa akan menjadi Perdana Menteri Malaysia dan pemimpin utama p0litik Negara selepas kita Melayu Merdeka ala@ british.

Untuk rekod pengetahuan umum sahaja, te0ri ini dikatakan bermula pada tahun 1981 dalam 1satu persidangan tertutup UMNO di Negeri Pahang ?, selepas Tunku Abdul Rahman mewakili ‘R’ menjadi Perdana Menteri yang 1pertama dan kemudiannya Tun Abdul Razak mewakili ‘A’ pula dipilih menjadi Pedana Menteri 2Kedua. Seterusnya digantikan dengan huruf ‘H’ 0leh Tun Hussein Onn walaupun Tun Dr. Ismail pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Razak tetapi telah meninggal dunia lebih awal ?.

Semasa Tun Hussein menjadi Perdana Menteri, beberapa nama selain huruf ‘M’ Tun Dr. Mahathir disebut-sebut layak menjadi timbalan atau pengganti kepada Hussein seperti Tan Sri Ghazali Shafie (King Ghaz), Tun Ghaffar Baba dan Tan Sri Razaligh Hamzah (Ku Li).

Begitu juga semasa Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, nama juga Tun Musa Hitam muncul untuk menjadi penggantinya tetapi tidak kesampaian juga. Selepas Musa Hitam mengundur diri, tiga orang yang bermula huruf ‘A’ menjadi timbalannya bermula dengan Tun Abdul Ghaffar Baba, Dat0’ Seri Anwar Ibrahim dan akhirnya Tun Abdullah Ahmad Badawi berjaya menjadi pengganti kepada Mahathir bagi mengisi huruf ‘A’.

Beberapa nama yang mungkin layak untuk menjadi Perdana Menteri seperti Musa Hitam, King Ghaz dan Ku Li terlepas peluang menjadi Perdana Menteri kerana tidak secocok dengan Te0ri RAHMAN.

Sama ada secara kebetulan ataupun tidak, pencipta te0ri RAHMAN berjaya dibuktikan selepas Dat0’ Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri sejak April, tahun 2009 yang lepas. Selepas te0ri RAHMAN ini berjaya dibuktikan semasa kepimpinan BN menerajui pemerintahan negara, pengkaji-pengkaji p0litik Negara mulakan 1satu lagi pencarian baru, apakah te0ri perlantikan PM selepas ini?
Apakah te0ri RAHMAN untuk pusingan kedua akan berlaku? Atau terdapat satu te0ri lain akan muncul sedikit masa lagi. Kita nantikan perkembangan selanjutnya.

Muhyidin bukan Pengganti Najib?
Sembang-sembang p0litik yang p0pular semasa ini menyebut, Tan Sri Muhyidin bukan pengganti Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya. Sebab yang paling p0pular yang menjadi perkiraan mereka, era pemerintahan BN akan berakhir dengan kepimpinan Najib dalam pilihanraya umum ke-13; PRU13 nanti?.

Akan tetapi sesetengah mereka yakin BN masih mampu memenangi pilihanraya ke-13 nanti kerana kita Melayu tidak ada pilihan lain terpaksa bergantung kepada UMNO kerana PAS mungkin masih tidak diyakini mampu memenuhi aspirasi orang-orang Melayu. Apatah lagi dengan parti multi-racial seperti PKR yang di d0minasi 0leh DAP/PAP kuncu zi0nis yahudi singapura-pura, termasuk campurtangan CIA dan sekutu Barat nya lebih-lebih lagi perjanjian sulit p0k0knya kita dengan british ?.
.
Seorang penganalisis politik UMNO menjangkakan, pertandingan dalam UMNO akan menjadi lebih sengit selepas PRU ke-13 nanti dan Muyhidin dijangka akan kecundang. Pertandingan baru-baru ini Muhyidin terselamat kerana Najib masih memerlukan beliau untuk meredakan perg0lakan dalaman UMNO.

Beliau memberitahu saya, nasib Muhyidin akan sama seperti nasib Tun Musa Hitam sebelum ini. Kedudukan beliau hanya untuk memanaskan kerusi Timbalan Perdana Menteri untuk seketika jika beliau tidak bertindak dari sekarang untuk menyelamatkan kedudukannya.

Tempatnya dijangka akan digantikan 0leh Datuk Hishamuddin Tun Hussein sebelum diambilalih oleh Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir untuk membentuk satu legasi baru pusingan 2kedua politik Malaysia yang sedang dirancangkan oleh pihak-pihak elit LEGASI p0litik Negara ?.

Konspirasi politik 2kedua keatas Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam menghadapi tuduhan liwat 0leh Saiful Bukhari mungkin menjadi sebahagian dari pl0t yang dirancangkan 0leh pihak-pihak desperad0 berkepentingan. Bagi mengelakkan perkara ini terus berleluasa, 1satu reformasi2 kedua politik negara akan berlaku tetapi rakyat masih belum bangkit secara terbuka untuk menjayakannya seperti tahun 1998 dan 2008 yang lepas.

Ini adalah kerana maj0riti bangsa cina lebih suka menjadi "underd0g" dalam krisis p0litik ini ?.Mereka lebih suka menunggu kata putus dari Taipan/Taik0 mereka untuk memberi mandat keputusan terakhir ?.Sepertimana berlaku perg0lakkan sewaktu parti PAP singapura-pura keluar menderhaka dari pemerintahan Ketuanan Melayu yakni Tunku Abdul Rahman dahulu.

Dalam tahun 1998 hanya orang Melayu yang bangkit. Begitu juga dalam tahun 2008 hanya bukan Melayu yang bangkit pula. Kali ini pada akhir tahun yang berhujan-hujan pada masa penulisan terbitan ini (Sept 2012), jika semua rakyat bangkit menuntut ref0rmasi menyeluruh dalam kepimpinan p0litik negara, BN hanya akan menjadi catatan sejarah dengan Najib sebagai Perdana Menteri terakhir era BN ?.

2Dua nama yang sedang disebut-sebut untuk menjadi Perdana Menteri pilihan rakyat berbagai kaum kali ini adalah Anwar Ibrahim dan Tengku Razaligh Hamzah. Anwar Ibrahim telah melalui zamannya dalam pilhanraya 2008 yang lepas dengan Pakatan Rakyat/Barisan Alternatif dan Tengku Razaligh pun telah melalui zamannya dalam pilihanraya 1990 melalui Gagasan Rakyat/Angkatan Perpaduan Ummah.

Melihat kepada sambutan kepada Ku Li dalam taklimat R0yalti Petr0leum baru-baru ini, saya yakin sentuhan Ku Li dalam politik negara masih lagi berbisa jika Ku Li berkemampuan lalu berjaya menjadikan Kelantan sebagai pangkalan p0litiknya.

Jika beliau diperlukan oleh UMNO/BN sebagai Perdana Menteri, nescaya nasibnya dalam UMNO/BN tidak seperti sekarang ini memandangkan rakan-rakannya dalam team B dulu seperti Abdullah Badawi dan Rais Yatim serta yang lain-lain lebih bernasib baik berbanding dengan beliau sendiri.

Satu sahaja peluang yang masih terbuka untuk Ku Li dan Anwar menjadi PM sekarang ini adalah dengan 1bersatu menggerakan peluang Gagasan Pakatan Rakyat berbanding melalui UMNO/BN kerana pintu tersebut telah hampir tertutup baginya.

Jika Ku Li menjadi Perdana Menteri yang pertama Pakatan Rakyat, kemudian diikuti 0leh Anwar Ibrahim sebelum Hadi Awang mengambilalih untuk menjadi Perdana Menteri seterusnya, peluang TEORI RAHMAN pusingan 2kedua era Pakatan Rakyat b0leh menjadi kenyataan. Sama-sama kita tunggu lalu bersiap siaga dalam musim hujan tengkujuh kini ! Salam313.99.33.13.9

No comments:

Post a Comment