Tuesday, August 31, 2010

PRU13/ Peristiwa 13 Mei 1969 - Ramlah Adam; Jbtn Sejarah, Universiti Malaya UM

20

Allahu Rabbi….. ma'afkan lah daku

Keutamaan Do’a & Dzikir

KEUTAMAAN DO’A.

Berdo’a adalah perintah Allah ta’ala, sesuai dengan firman-Nya: “Berdo’alah kepada-Ku, niscaya akan Aku kabulkan do’amu.” (QS. Al-Mu’min: 60)

KEUTAMAN DZIKIR

Allah memerintahkan orang yang beriman untuk berdzikir (mengingati dan menyebut nama Allah) sebanyak-banyaknya:

“Hai orang-orang yang beriman, berdzikirlah (dengan menyebut Nama-As'ma) Allah, dzikir yang sebanyak-banyaknya.” [QS. Al Ahzab 33:41]



Di dlm kandungan bab 18 & 19 dari buku edisi khas kulit-tebal : Biografi Politik Tunku Abdul Rahman Putra; Terbitan 2005.

Pada tahun 1963-1965; Bermula dgn hubungan tegang dan rengang antara kerajaan pusat "Ketuanan Kedaulatan Melayu, Tanah Melayu" dan Perikatan 'BN' Malaysia dgn pemimpin-pemimpin cina khususnya di singapura mengganggu-gugat YM Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri Malaysia yg pertama ketika itu setelah pd thn 1963 perjanjian penukaran drpd Negara "Tanah Melayu" ke Malaysia telah dipersetujui bersama.

Pada masa itu di Singapura kita, ketidak seimbangan peratusan penduduk asal Melayu dn kaum cina khususnya yg berat sebelah dari segi pendapatan per-kapita, lalu di tambah dgn Kuasa Ekonomi langsung tidak seimbang dgn Melayu juga, kaum cina keseluruhannya lebih maju lagi kaya dari semua segi dan sudut material, sosial, lebih-lebih lagi kuasa politik PAP dgn konsep 'Malaysian Malaysia' tetapi ultra rasis dlm soal perkauman yg dicetuskan oleh lee kuan yew mengenepikan dasar perjanjian Perlembagaan Negara kita ketika itu.

Dlm PRU 1963, PAP telah mengalahkan Perikatan "BN"-Umno disebabkan janji-janji politik untuk membela nasib bangsa Melayu di Singapura. Rupanya singapura-pura berpura, lalu timbul ketidakpuasan bangsa kita yg tertipu lagi tertindas terus-lupus. Lalu Umno menghantar Tuan Syed Ja'afar Albar untuk menyelamatkan keadaan negeri sekankang kera kita itu. Walaubagaimana pun usaha kita tetap gagal atas sebab-sebab status politik, sosial dan ekonomi kita Melayu di situ; dan di sini juga kini menanti?.

Ini lah perkembangan tahap-tahap langsung negatif yg menjadi lebih kritikal dlm perbezaan perkauman dan keagamaan yang membenarkan peristiwa hitam 13 Mei 1969 itu berlaku akhir nya. Agenda PAP dan DAP adalah sama sahaja demi memperjuangankan kaum cina yg berkuasa dlm hampir semua sektor Ekonomi sehingga kini disini juga.

lim kit siang adalah bekas setiausaha akhbarnya lee kuan yew dahulu telah dipertanggungjawabkan utk meneruskan agenda PAP di Malaysia dengan parti DAP. Kita dengan peruntukan perlembagaan demokrasi berparlimen telah digunakan oleh parti politik pembangkang apabila adanya ruang dan kesempatan untuk menjatuhkan kuasa politik Melayu; tidak kira Umno ke atau Pas. Itu sahaja kini yang Melayu ada pun sejak merdeka dengan memberi pengiktirafan parti politik pembangkang dan hak kuasa mengundi kpd kaum bukan Melayu; bak kata pepatah kita 'lurus jarum, luluslah kelindan'. Baca lah tulisan ini di dlm buku 'Biografi Politik Tunku Abdul Rahman Putra' demi memikirkan apakah suratan takdir Illahi nanti dlm PRU ke13 nanti. Bertindak dan Pro-Aktif dlm KDN ini demi Perlembagaan Negara Perkara 153.

Sayugia diingatkan ramalan cuaca global pd masa tahun 2011-2012 akan datang adalah peningkatan suhu panas global yg mendadak lagi drastik sekali. Ini telah terbukti dgn kecairan ais-ais besar di kutub utara di mana membolehkan kapal-kapal dagang pintas ke Timur Asia ini dlm masa yg singkat ke China, AS Barat dan Jepun khusus nya. Adalah besar kemungkinan negara-negara ASEAN akan mengalami penurunan hujan terlebat yg luar biasa sepertimana negara Pakistan sedang alami kini dlm sejarah bencana alam mereka.

Kali terakhir hujan banjir besar di lembah Klang ialah selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969 dan pemergian Pendita Mat Kilau setelah mengisytiharkan diri pd 1969 juga. Kesimpulan nya ialah 'siapkan payung sebelum hujan' yang luarbiasa ini... Juga sejarah dahulu kita telah mencatatkan pd thn 1511 itu, armada kuffar portugis menyerang MelayuIslam Melaka setelah kita mengalami banjir besar yang dasyat dan kita pada masa itu juga dlm keadaan perpecahaan dan penceraian sesama kita sepertimana sekarang ini dan ianya hakiki-hakikat lagi ternyata.

Kini 500thn (1511-2011) akan kita tempuhi berlalu dan keadaan kita masih juga seolah-olah apa yang dialami dahulu juga!?!, lalu... Bersatu, Bertaubat dan Bertindak lah kita demi dalam ukhuwah persaudaraan Suci, Sakti dan Sejati, bersama Ulama Sunan-sunan kitab r0hsia-rahsia313.99.33 sebelum thn 2011 mendatang utk bermula ke thn 2012 berikutnya..."tetapi sayang seribu kali sayang, umno dan pas masih jauh terlalu jauh kearah situ.." kata luahan Kiyai Tuan Imam Hj. Ismail Sidik Ibrahim Pondok Madrasah Banjar, Kg. Cincin Batu Manik, Negeri Perak DR.

"Apa yang tidak kita MelayuIslam yang sebetulnya Islam mengikuti sunnah kewajipan seharian; Sesekali tidak mengingini atau menginginkan peristiwa hitam sehitam-hitam nya pada tahun depan mendatang(2011) bakal berlaku atas kemarahan dan kemurkaan Allah SWT dan Rasul SAW...". Kata nasihat dari Pak Syeikh Al-Ustaz Hj. Muhammad Che Addin Hj. Mahmud Che Din dari Per. Seni Silat Abjad Jabat 14 bersama pendokong Kemega ini semasa jamuan Majlis Hari EdilFitri 2010/1431 di Madrasah Kg. MempAteh-MempAga-MempAwah, Negeri Pahang DM.

Sesalaman dari kami Kemega, anak buah Dato' Bahaman kini bersuluk-uzlah di batu hamparan puncak Gunung Melayu kita, sebelumnya di timpa malapetaka bangsa Melayu dan bencana alam Melayu yang tiba tidak terduga pd 2012 nanti... Jurusan Beradat, Dabat, Tabat, Jabat, Mertabat dan Derajat adalah muktamad.

No comments:

Post a Comment