Tuesday, January 19, 2010

21.01.10 - AKU RAJAWALI DI PUNCAK GUNUNG MERLIKU

05"Cucuanda, Tok dah takda disini, kami semua berada di gunung Merliku" - Pengalaman tahun 1979 di Taboh Naning Negeri Sembilan9 Darul Khusus.

Gunung Datuk adalah permulaan tapak ziarah, Gunung Merliku adalah penamat nya pula, Kita alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke panggal leher, itu lah kata-kata hulubalang terkenal Datuk Panglima 'Garang' Megat Abdullah dengan pedang bernama 'Pancung Tak Bertanya' semasa membantu angkatan peperangan di Negeri Kedah terhadap musuh Siam dahulu. Pedang tersebut telah diwarisi dari keturunan beliau dari Keramat Wali Solo dan Wali-wali Songo9 dahulu juga-1400.

Aku dan kamu
Adalah darah saka,
Para panglima silam
Yang bergadai nyawa
Demi maruah agama
bangsa tanahairtanah tumpah nya darahku

Kita kenali Bendahara Megat Terawis
Maharaja Lela dan Dat0k Sagor
Mahupun Syeikh Osman dan Dato' Meor
MOyang tunjang gayOng saka dahulu
Melahirkan pahlawan nusa Melayu

Aku dan kamu
Di antara saka mereka
Penyambung warisan pusaka
Bakal pertapa ke Batu Belah
Di Ulu Perak mahupun Pulau Besar
Untuk bertauliah dan berijazah
Dengan para auliah dan ambiah

Cenderawasih

Burung Cenderawasih

Aku dan kamu
Rajawali mahupun Jentayu
Mengembang sayap di angin lalu
Dengan seruan jihad bertalu-talu
Demi hulubalang terbilang jitu
Barang penjurit juga yang tahu
Kepetangan pula adalah penamat ilmu
aku dan kamu...

- Meor Roslan Dato' Seri Meor Rashidi
Sepupu Sepapat megat Al Asyura

No comments:

Post a Comment