Tuesday, January 12, 2010

15.01.10 - BUKAN BARANG-BARANG HULUBALANG MELAYU

01
Adakah kita perlu am0kkan
Hang Jebat dan Tun Hamzah
Miskipun hanya dengan
sebilah keris dan tombak
Namun Tanah Melayu tetap
bersumpahkan keramat
Takkan sekali hancur hilang
Di mata duniyah

Burung Helang

-Dat0' Hulubalang Panglima Besar Bendahara Paduka DiRaja Megat Terawis Ibni Daulat Pagar Ruyung pada tahun 1515 semasa di Tanjung Pinang, Pulau Bentan.

Maka terbongkar lah asal-usul Hang Tuah lima bersaudara yang berasal dari kerajaan Melayu Lama Riau-Lingga dari kampung nelayan Sungai Duyung di Pulau Bentan dan akhirnya menjadi Hulubalang Istana Agung Melayu Melaka di Tanah Semenanjung Melayu ini. Petanda awal telah terbongkar semasa kelima-lima nya melewati ke pulau Singapura. Manakala kata pertama Hang Tuah semasa di Istana Agung tersebut.

'Chis! Barang siapa undur setapak juga, ku penggal leher nya dengan tempa Melaka ini !'

'ChiS! Barang siap-siaga keSetapak di pasak ke Tapak juga, ku pangkal zahir nya dengan tempa wafaq Telapak dari pulau Melaka ini !' Akhir nanti puaka singaPura tetap hak pusaka tanah kita MelayuIslam nanti di Singapura juga Haq kembali.

Manakala di Lembah Setapak adalah di Batu Hampar kolam Air-Panas Setapak di Lembah Klang, Kuala Lumpur kini. Kita akan menyusuri Ketapak, Setapak dan Telapak di Sang Tapa LangGong, Sang Telapak LangGongtang dan Sang Tapak LangYang.

Pendua Pasak Pasung Pagar Ruyung demi pustaka-pusaka kita keramat-kerabat, Sunan Wali Solo - Syeddi Syeikh Imam Maulana Ishaq dan anakanda nya Ainul Yaqin - Sunan Wali Giri dalam kitab-kitab Sesusunan dan Sepuhan demi Sauh Sapuh ilmu persilatan Melayu di Batu Penjurit di Pulau Penjurit, Sumatera dan di Tanjung Kepetangan daerah Kuala Sepetang, Negeri Perak DR.

1 comment:

  1. First time I saw any Islamic blog,but not in English so just cant understand what you want to say!!well Through your photograph I just can say for you Islam is form of meditation.
    r4 games

    ReplyDelete