Friday, January 20, 2012

Sejarah Tentera Jihad Sabil FisabillillahU Para Pejuang Pahlawan Parang-Terbang
Sungai Manik, Syeikh 0sman, T0k Janggut Abdul Razak dan Pendeta Megat Abdul Rauf di Lengg0ng, Negeri Perak Darul Ridzuan dan Kiyai Salleh Bt.Pahat J0h0r Darul Takzim.
-
Peristiwa sejarah Tanah Melayu di bawah jajahan cina k0munis PKMcina selama 14 Hari
Perang Sabil Sg. Manik, Negeri Perak Darul Ridzuan adalah perang yang
dipaksakan ke atas orang Melayu kita di Sg. Manik oleh cina komunis melalui
provokasi terancang sehingga mencetuskan kemarahan orang Melayu.
-
Ianya berlaku sejurus tentera jepun berundur dari Tanah Melayu selepas Perang Dunia KeduaII dan cina komunis bintang tiga3 mengambil kesempatan memerintah Tanah Melayu ini mujur lah selama 14-hari. Di sini kami memaparkan hanya kisah Pejuang Fsbljhd dari Sg. Manik sahaja untuk tatapan umum sekelian.
-

Kekejaman cina komunis ini tidak banyak beza dengan kegiatan ah long masakini yang menyiksa mangsa hutang tanpa belas kasihan kerana kegiatan jenayah terancang mereka ini diwarisi turun-temurun melalui kongsi-gelap lebih-lebih lagi dari kumpulan hai san dan gee hin yang menjadi tulang belakang dewan perniagaan cina 'L0rd 0f the Rim" di sini serta di seluruh duniya.
-

Banyak cerita perihal kehandalan dan kehebatan ilmu
kebatinan suku Melayu Banjar yang di sampaikan dari mulut ke mulut, tetapi kini
makin luput dari ingatan generasi muda kini yang masih ramai lagi yang tidak sedarkan diri dalam agama Islam Illahi. Dalam kejadian 13 Mei 1969, pejuang
Melayu dari Sg. Manik telah beramai-ramai turun ke Kuala Lumpur untuk
menyelamatkan nyawa orang Melayu di Kg. Baru yang berada dalam keadaan bahaya nyawa.
-

Anda semua mungkin pernah mendengar kisah Parang Terbang yang berlegar sewaktu "curfew" atau perintah berkurung semasa peristiwa 13 Mei tersebut.
Pergerakan Tentera Sabil atau Pejuang Parang Terbang merujuk kepada kaum etnik Banjar Sg. Manik di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Bakri, Guru Tua dan Fakeh L0den selaku Guru Muda. Cerita tentang Parang Terbang dan kehandalan pahlawan Melayu Banjar yang hanya bersenjatakan parang menentang komunis yang lengkap bersenjatakan senapang sudah menjadi satu legenda.
-

Nama-nama seperti Tuan Guru Haji Bakri dan Fakeh L0den, masih ada menjadi sebutan anak-anak muda Sg. Manik di sini. Selepas jepun menyerah kalah, k0munis bintang tiga3 yang kebanyakannya orang cina cuba mengambil alih pemerintahan Tanah Melayu demi menubuhkan sebuah negara komunis cina. Mereka melakukan banyak kekejaman dan kezaliman serta pembunuhan secara terancang terhadap orang Melayu yang tidak menyokong perjuangan mereka, lebih-lebih lagi kerana orang Melayu dianggap sebagai tali barut jepun.
-

Cubaan cina bintang tiga3 mencampuri urusan agama Islam dan memungut cukai mendapat tentangan terutama dari masyarakat Banjar di Sg Manik dan Batu Pahat. Bintang tiga3 tidak menjangkakan reaksi dan tentangan yang bakal mereka terima dari masyarakat Banjar.
Jika tidak kerana "set-back" yang mereka terima di Sg. Manik dan Batu Pahat,
senario politik kita masa ini mungkin sedikit berbeza. Mungkin Perdana Menteri bukan lagi orang Melayu, seperti yang terjadi di pulau singapura-pura!...pulau pinang apa pula ?...;
-

Bagi orang Melayu Banjar Sg. Manik terutama keluarga bekas pejuang timbul satu
kekesalan kerana tiada "0fficial rec0gnitions" atau pengiktirafan terhadap
perjuangan mereka yang membela maruah orang Melayu lebih-lebih lagi Islam.
Bacalah mana-mana buku sejarah di sekolah, tiada satu yang menyebut secara
jelas tentang peristiwa itu mungkin kerana hendak menjaga sensitiviti perkauman di Tanahair sendiri...
-

Di Batu Pahat misalnya, Kiyai Salleh yang menyelamatkan 0rang Melayu tetapi Dat0' Onn yang pula mendapat nama sebagai "hero"pahlawan. Sudah tiba masanya pengiktirafan diberikan kepada mereka yang berjuang menyelamatkan bangsa, bukan digambarkan sebagai satu kumpulan etnik yang ganas dan panas baran dan peristiwa itu hanya sebagai satu titik hitam dalam sejarah negara sahaja.
-

Orang Melayu Banjar Sg. Manik tidak mahu ganjaran berbentuk material mahupun pangkat duniawi seperti Tan Sri atau Dat0', cukup lah sekadar pengorbanan pejuang terdahulu dihargai dan direkodkan dalam sejarah Negara kita sendiri !.
Jangan sampai peristiwa pemerintahan Tanah Melayu oleh komunis cina bintang tiga3
selama 14-hari itu berulang lagi kembali semata-mata kerana kita Melayu mudah tertipu tergadai ters0g0k semenjak dari zaman dahulu-dulu lagi; sehingga bukit "Melaka" berbatu lebar-luas kawasan nya pada zaman Kesultanan Melayu Melaka 1409 iaitu kini di beri nama bukit cina pun di bagi "free" atas perkiraan perlindungan dari kuffar siam..?! pulau singapura-pura, pulau pinang-pincang...

Siap-Siaga 313.99.33.13.9 kekita sekelian kita semua

No comments:

Post a Comment