Wednesday, February 24, 2010

05.02.10 - BAGAIKAN TELUR DIHUJUNG TANDUK, MELAYU RETAK MENANTI BELAH.

09
Susulan petikan kandungan 'Selamatkan Bangsa Melayu' dalam majalah Mastika keluaran Februari 2010.

Kita berbangsa azali dan asali Melayu bertanjak, bersamping, berkeris dan beradat akan pupus tidak lama lagi? - Cikgu Mohd. Azmi Bin Abdul Hamid (TERAS)

Kita mempunyai ketamadunan yang pernah dijulang tinggi oleh empayar dunia suatu ketika dahulu tetapi kini semenjak kemerdekaan sehingga sekarang terdapat banyak kemelut dalaman dan kekacauan yang keterlaluan sehingga boleh menyebabkan ketamadunan kita di ambang kejatuhan ibarat agama kita juga umpama seperti buih-buih dilautan.

Kita kini keseluruhannya tidak lagi mempunyai waja diri dan jati diri seperti yang dimiliki Datuk Bahaman dari Semantan, Negeri Pahang Darul Makmur, Datuk Maharajalela dari Pasir Salak, Negeri Perak Darul Ridzuan, Datuk Dol Said dari Naning, Negeri Sembilan Darul Khusus dan Tok Janggut dari Negeri Kelantan Darul Naim suatu ketika dahulu. Begitulah nasib Seni Silat kita yang sedang diambang kepupusan ibarat anak kera dihutan disusukan, anak sendiri pula mati kelaparan. Inilah fakta kebenaran dan kenyataan!

Manakala penceramah bebas yakni Ustaz Hasnan Mohsin berkata perpecahan dan perceraian sesama kita yang berlaku kini jika tidak dibendung akan mengakibatkan ramalan 2012 akan menjadi kenyataan !. Akibat daripada tahap perpecahan yang sudah diambang kehancuran maka kita boleh di ibaratkan masih lagi terlalu jauh ketinggalan dibuai mimpi disiang hari. Ini telah menyebabkan kaum bukan Melayu kita khususnya bangsa Cina dan India terlalu maju jauh kehadapan dalam semua bidang ekonomi dan teknologi juga lain-lain gagasan kebendaan duniawi.

Tiada satu pun cara yang dapat menyelesaikan kemelut ini melainkan kita berpegang pada tali Nya yang mempunyai jaminan bagi kebahagiaan, ketenangan dan keberkatan di duniyah dan akhirah. Tiada asas dan dasar pegangan kita melainkan mengikuti sunnah cara kehidupan yang dibawa oleh Baginda Junjungan Besar kita Rasullullah S.A.W. dan keluarga keturunan beliau.

Oleh yang demikian seharusnya kita melihat sejauh mana saujana mata memandang dengan kadar seberapa segera mengadakan perjumpaan tergempar bersama ulama-ulama yang tersohor dalam permasalahan kini sebelum semua nya; memang sudah pun terlambat ibarat nasi sudah basi, akan tetapi boleh dijadikan tapai pula. Terlambat ke lambat laung juga walaupun terlalu ramai lagi bakal yang terkorban dan berkorban namun kita tetap juga selamat-amanat terakhirnya di tanah sekankang kera Semenanjung Tanah Melayu ini.

-Gurulatih Awang Salleh Bin Alang Sollah dari pertubuhan Silat Seni Gay0ng Dato' Meor Daeng, Makam Bukit Solok, Solok Sg. Air Kuning, Negeri Sembilan9 Darul Khusus.

No comments:

Post a Comment